Ruska 2024 mediatiedote

(9.9.2024 vapaa julkaistavaksi)

Perjantaina 13.9.2024 auringon laskiessa kello 19:46 alkaa Helsingistä Paavo Nurmen patsaalta kahdeksas Ruska-pyöräily. Tänä vuonna Ruskan noin 2100 km reitti seuraa Olympiatulta, 100 vuotta sitten Pariisissa oli viimeiset Olympialaiset ilman Olympiatulta ja Ruskan maaliin Tromssaan Olympiatuli ei koskaan syttynyt.

Helsingistä tapahtuman noin 50 osallistujaa aloittavat matkansa kierroksella tutustumaan Helsingin olympialaisten jälkeensä jättämään rakennusperintöön kuten Olympiaterminaaliin, Lasipalatsiin, Teekkarikylään ja julkisiin käymälöihin ennen kuin jatkavat Tuusulaan Helsingin olympialaisten marathonin kääntöpaikalle, josta alkaa vapaa reitti. Reitin kolme rastia ovat Juha Miedon patsas Kurikassa, Olympiatulen sytytyksen muistomerkki Pallastunturilla ja Pertti Ukkolan olympiagalleria Sodankylässä.

Osallistujilla on reitin ajamiseen aikaa kahdeksan päivää, viisi tuntia ja neljätoista minuuttia eli maalissa Tromssassa pitää olla lauantaina 21.9. keskiyöllä. Päivämatkat ovat minimissään noin 250 km ja lyhyitä ennalta määrättyjä osuuksia lukuun ottamatta osallistujat suunnittelevat itse omat reittinsä. Kello käy koko tapahtuman ajan ja osallistujat saavat käyttää vain kaikille yhtäläisesti saatavilla olevia palveluja, kuten kauppoja ja hotelleja. Kaikki erikseen järjestetty huolto on kielletty ja osallistujat eivät saa auttaa toisiaan, pois lukien parina tapahtumaan ilmoittautuneet, jotka saavat avustaa toisiaan.

Ruskaa voi seurata sekä kartalla että sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ruska2024. Seurantasivu osoitteessa https://www.randonneurs.fi/ruska-2024/

Lisätietoja Mikko Mäkipää / +358 505822386 (Saatan olla pyöräilemässä, kun soitat)