Ruska 2024 perjantai 20.9.

Sää on ollut voimakkaan, jopa vaarallisen vastatuulinen ja sateinen, erityisesti Pohjois-Norjan rannikon tuntumassa, vaikeuttaen pystyssä pysymistä kävellenkin ja pakottanut pyöräilijöitä työntämään pyöriään kaikin voimin myös alamäkeen mentäessä. Tästä huolimatta on uusilta loukkaantumisilta vältytty ja Tromssan maaliin on saapunut lisää kuskeja. Torstain puolella saapui vielä Lari Rauno, perjantaina puolestaan Pekka Tahkola, Riku Puustinen, Miikka Isoniemi, Kalle Ratilainen ja Perttu Laine. Maaliin saapuneet eivät ole ehtineet katselemaan kaupungin nähtävyyksiä, kuten arktista kasvitieteellistä puutarhaa, mutta ovat päässeet nauttimaan toistensa seurasta virvokkeiden ja ruuan äärellä.

Sääolosuhteet ja tekniset viat ovat hidastaneet ja vaikeuttaneet pyöräilyn ja kävelyn lisäksi purjehdusta ja veneilyä. Kotikatsomoissa on pidätelty hengitystä seuratessa, mihin lauttaan kukakin yrittää ehtiä ja kulkevatko lautat ollenkaan. Tapahtumassa on sallittua käyttää lauttoja, jos sellainen reitille osuu. Omin jaloin ei tiettävästi ole tehty vesistön ylityksiä tänään. Monilla on seurantalaitteista ja puhelimista akut loppu, minkä lisäksi virallinen seurantasivu on pitänyt omaa lomaa. Näin ollen useiden kuskien sijaintitietojen saaminen on ollut heidän somepäivitysten varassa. Vaikeutussääntöjen ja toisaalta kertyneen kokemuksen ansiosta ilman gps-paikannusta ajava Arto Sundström kertoi kääntyneensä Kaasijoella väärään suuntaan ja joutui ajamaan 74 km lisälenkkiä.

Ruskan viimeinen vuorokausi on alkanut ja tien päällä olevat kuskit laskevat kuumeisesti, onko vielä varaa nukkua vaiko ajettava “pakko-Orbison”, viitaten Roy Orbisonin ja Stigin lupaukseen “mä ajan koko yön”. Tapahtuman aikana moni on valinnut nukkua kaikki yönsä sisämajoituksen sijaan ulkona, bivyssä tai teltassa. Tästä ovat maininneet ainakin Puustinen ja Markoff. Heikki Kerppilä on ehtinyt jakaa odotettuja tarinointejaan niin tyynyltä kuin tien päältä, mutta katsojia huolestutti, kuinka paljon kriittistä aikaa majapaikan mummon paistamat aamiaisletut veivät.

Toivotamme kaikille kireitä ketjuja ja suotuisia tuulia loppukiriin maalia kohti!

Keskeytyksiä torstaina ja perjantaina

Somepoimintoja

Maanvyörymä ja tie poikki Kivirannan edessä, onneksi valoisan aikaan!

Toni Lund jakoi kuvan Norjan Masin jalkapallokentästä, jota Heikki Kerppilä tarinassaan kuvaili seuraavasti: “Kohteen vaikuttavuus suhteessa siihen miten vaikea tänne oli päästä niin sillä mittarilla ihan omaa luokkaansa.”

Jalkapallokenttä Norjassa

– Jaana