Ruska 2024 lauantai 14.9.

Ruskan ensimmäiseen vuorokauteen on mahtunut poikkeuksellisen paljon huonoa tuuria, mikä on pitänyt fanit kisakatsomoissa varpaillaan, mutta kuskit ovat sitkeästi selättäneet haasteet eikä keskeytyksiä ole tullut. Kaikilla on säätietoihin pohjaten ollut pitkin päivää sadetta ja vastatuulta. Tästä huolimatta keskiyöhön mennessä on suurin osa jo leimannut korttinsa Kurikassa – tarkoittaen ainakin 400 kilometrin ajoa, osalla jopa vuorokauteen. Ainakin Lari Raunolla ja Mikke Luostarisella on leima vahingossa osunut Tromssalle varattuun ruutuun, mikä ei onneksi sääntöjen kannalta haittaa.

Teknisiä haasteita ovat monet kohdanneet. Kosti Hyypän tubeless-rengas ei tiivistynyt ja satulakin valui. Sami Pasaselta katkesi useita pinnoja. Onni onnettomuudessa, pyöräkauppa Tampereella aukesi liki kolme tuntia aikaisemmin, mikä vähintään puolitti Samin odotusajan. Nuorimmalla osallistujalla Mikke Luostarisella jarrun männät sekä akillesjänne ovat vaivanneet, mutta eniten kiireen tuntua voivat aiheuttaa perjantaille sovitut ylioppilaskirjoitukset, joiden vuoksi maaliin olisi ehdittävä viimeistään aikaisin torstaina. Markus Hautala kaatui ja haavoitti polvensa, mutta löysi ambulanssin ja myöhemmin uudet sadehousutkin. Heikki Kerppilä on kärsinyt ongelmista vatsan, lokasuojan ja vapaarattaan kanssa. Mika Härmä seurasi tien reunaviivaa kilometrikaupalla kävellen kohdattuaan ongelmia useamman sisäkumin kanssa, mutta lopulta löysi uuden ulkorenkaan Punkalaitumelta ja pääsi jatkamaan matkaa polkien. Perjantaina sormensa loukannut Mikael Mätäsaho jatkaa edelleen reippaana matkaa.

Reittivalinnoissa on gps-seurannassa nähty jopa tieksi väitettyä soraa junaradan vartta pitkin, kuten Pekka Tahkolalla. Jaakko “Kampiapina” Alajoki oli ilmeisesti niin ajamisen lumoissa, että sai polkea 10 km ylimääräistä ajettuaan ohi risteyksestä, mutta toisaalta sai nauttia myös sateenkaarista.

Teknisten haasteiden lisäksi on koettu henkisesti syviä vesiä, mutta toivokaamme yölevon virkistävän kuskimme jälleen uuteen päivään. Yön koittaessa on majapaikkoja etsitty sekä sisältä että ulkoa. Linda Srbova, jolla myös puhkesi rengas jo alkumatkasta, marssi suolla pyöräänsä kantaen myrskyisessä yössä, löytäen laavun lepopaikakseen. Keskiyötä kohden lähes kaikki näyttävät käyneen yöpuulle, tarjoten myös kisakatsomoihin hetken lepoa.

Videoita YouTubeen ovat jakaneet Reima RaatikainenPekka Tahkola sekä Heikki Kerppilä. Ruskaa seuraava Arto Vallivirta teki perjantain lähdöstä vloginMyös Teksti-tv:ssä on Ruska noteerattu omalla sivullaan.

Summary of Saturday 14. September:

The first 24 hours of Ruska has had an unusual amount of both good and bad luck. From broken spokes & mudguards to flat tires and pains in feet, the riders have managed to combat problems and kept going despite the rain and headwind that most likely all have encountered this Saturday. Some have found a room for the night, while others have marched through swamps to find shelter outdoors. According to eager fans and Google Street View, many have found a ditch by the road to sleep in. By midnight, most riders have checked in on CP1 in Kurikka. So far no one has scratched from this event.