Brevetiltä pitää päästä ehjänä kotiin ja siksi brevettien säännöissäkin on erityisesti turvallisuuteen liittyviä kohtia. Luonnollisesti julkisilla teillä ajettaessa pitää ottaa muut huomioon ja noudattaa liikennesääntöjä. Mieluiten tässä järjestyksessä.
Vaikka Suomen sääolot ovat melko ennustettavia niin valot ja heijastinliivi kannattaa pakata aina mukaan vaikka luulisi ehtivänsä valoisaan aikaan perille.
Pimeällä ja muuten huonon näkyvyyden aikaan pitää käyttää heijastinliiviä. Pelkkä pyörän näkyminen ei riitä, koska pysähtyessä ajaja itse jäisi täysin pimentoon.
Etuvalon pitää olla tarkoitukseen sopiva. Vähintään sillä pitää nähdä normaalissa ajovauhdissa kuopat ja muut mahdolliset esteet. Ryhmässä ajettaessa liian kirkas valo aiheuttaa heikommilla valoilla ajaville eteen varjoja, jotka saattavat haitata näkyvyyttä. Sopivilla valoilla yöllä ajaminen on lähes yhtä turvallista kuin päivällä.
Miksi pelkkä otsalamppu ei kelpaa?
Syy selviää, kun ensimmäisen kerran ajat ryhmässä pimeällä. Pyörän valo osoittaa sinne mihin pyörä on menossa ja otsalamppu sinne mihin pääsi käännät. Pyörän valolla näet edellä ajavan eturenkaan ja muut mahdolliset esteet myös silloin, kun katseesti muuten harhailee muualla. Etuvalon pitää olla tukevasti pyörään asennettuna.
Miksi takavalo ei saa olla vilkkuva?
Tähän on kaksi ilmiselvää syytä. Ensinnäkin etäisyyttä vilkkuvaan valoon on vaikeampi arvioida. Näkyvyys on kyllä parempi, mutta toisena, merkittämpänä, riesana on disco-efekti. Jo pienessä ryhmässä ajaessa edellä olevien valot välillä näkyvät ja välillä ovat muiden takana piilossa. Jos sen lisäksi kaikkien valot vielä vilkkuisivat niin koko näkökenttä vilkkuisi punaisena.
Tärkeää on myös pitää pyörä muuten turvallisena eli hyvin huollettuna, oikein pakattuna ja olosuhteisiin sopivana.