Ruska 2024 tiistai 17.9.

Ruska-viikon kääntyessä tiistaihin tapahtumaa on takana kolme vuorokautta ja edessä vielä monta. Alkupään märät ja raskaat olosuhteet verottavat edelleen ajajia, mikä näyttäytyy esimerkiksi keskeytysten muodossa. Kuitenkin tiistai tarjoilee sekä ajajille että yleisölle kirjaimellisesti huippuhetkiä. Ajajille nämä tarjoillaan muun muassa Pallaksen Taivaskeron huippumaisemien muodossa (sikäli kun näkyvyys sallii), ja katsojille ylimääräisenä jännityksenä loppumatkan reittivalintojen erkaantuessa.

Tätä kirjoitettaessa jo parisenkymmentä ajajaa on päässyt nauttimaan Taivaskeron  huiputtamisesta. Täyteen lastattu pyörä onkin oivallinen kulkupeli myös ajokelvottomalla taipaleella. Laukut tarjoavat lisää otemahdollisuuksia pyörää kannettaessa ja lisääntynyt paino hillitsee tuulen riepottelua pyörää talutettaessa. Osa ajajista on saanut nauttia huippuhetket sinisen taivaan vallatessa maiseman yläpuolisen osuuden, toiset jo aikaisemmin yön pimeyden vallitessa.

Sami Pasanen sytyttää oman olympiatulen Taivaskeron huipulla

Sami Pasasen olympiatuli

Itäisemmässä Lapissa sijaitsevalla kolmannella kontrollilla on vieraillut jo useampi ajaja. Somekanavien tietojen perusteella kolmoskontrollilla on nautittu leimahetkien lisäksi kalasta, sijaitseehan itse kontrolli Kiveliön kalana tunnetussa majoitus- ja ravitsemusliikkeessä.

Toisen ja kolmannen kontrollin välinen reittivalikoima on saanut aiemmin seurantakartalla nähdyn possujunan hajaantumaan tehokkaasti. Kontrollien välillä tarjolla on asvalttia ja soraa, valinnasta riippuen joko pitkän tai lyhyen kaavan kautta. Ainakin Tahkola, Rasinperä ja Saario näyttävät valinneen sorareitin. Se, paljonko tämä oikaisee kestopäällystettyyn vaihtoehtoon verrattuna riippunee lähinnä mittaustavasta. Matkassa mitattuna selvästi lyhyempi, mutta ajallisesti tai kokonaiskuormituksen suhteen lienee haastavampi.

Norjan puolelle ovat seurannan perusteella ehtineet jo hattu numero 44, Juhani Saario sekä Lari Rauno. Jännityksellä odotamme koska he alkavat hätyytellä maaliviivaa ja siten ansaittua huilitaukoa.

Muita päivän huippuhetkiä somesta poimittuna

Jo toista kertaa Ruskaa ajavan Patrikin rohkeasti Ruskan keskelle bookkaama työhaastattelu, joka sujui lopulta hyvin.

Lindan oivallinen rapsa, aamiainen ja ihonhoitorutiini.

Lari Rauno kuvasi kauniin aamumaiseman.

Syysaamu Lapin luonnossa lammen rannalla

Lari Rauno

Kallella virkistävä soraisa reittivalinta.

Keskeytykset

Alajoki, kipeä akillesjänne

Appell/Suronen, (käden) hermopinne

Luostarinen, aikataulu/ylioppilaskirjoitukset

Myslipussi

Luostarisen vinkki nopeaan energiaan: pussi granolaa ja litra Dumle-kauramaitoa. Sekoita ja nauti!

– Mikko Vulli