Ruska 2024 torstai 19.9.

Tämänvuotisen Ruskan torstaipäivä pääsi todella vauhtiinsa Juhani Saarion ylittäessä maalilinjan puoli yhdeksän aikaan aamulla, ollen tämän vuoden ensimmäinen ajaja maalissa. Kokonaisuudessaan aikaa koko matkaan meni siis 132 tuntia, mikä tarkoittaa aivan huikeaa etenemisvauhtia. Päivän aikana maalin ovat lisäksi saavuttaneet ainakin Sirkiä ja Petänen, ja maalin läheisyydessä ovat Tahkola ja Rauno.

Erityistä reittitaidetta olemme saaneet seurata karttatiedustelun erikoisosaajanakin tunnetulta Pekka Tahkolalta, joka maalin saavuttamiseksi on valinnut varsin maastopyörähenkisen reitin. Mikäpä siinä, kun on hyvät alkulämmöt, tietoa, kuntoa ja ruhtinaallisesti aikaa maaliin ehtimiseksi.

Kuvakaappaus gps-seurannasta torstaina

Tällä hetkellä ajajat ovat jakautuneet pohjoiseen ja eteläiseen ryhmään. Tämä johtuu reittiin kuuluvista parkoureista, joita on kaksi eri vaihtoehtoa tänä vuonna. Pohjoinen reitti tarkoittaa visiittiä Masin kylään Norjassa, ja siitä Norjan rannikkoa ja vuonoja mukaillen Tromssaan. Eteläinen reitti sisältää taas tutustumisen Kirunan kaivoskaupunkiin Ruotsissa, ja siitä kohti maalia, pohjoiseen vaihtoehtoon verrattuna kuitenkin enemmän sisämaassa kulkien.  Erityisesti pohjoisen reitin valinneita hemmotellaan huomattavan vahvalla vastatuulella (Altan edessä merellä ennuste jopa 20 m/s länsi-luoteesta, puuskat yli 30 m/s), mutta luultavasti myös eteläisen reitin valinneet saavat tästä nauttia.

Tuuliennuste torstaina

Oman jännitysnäytelmänsä tarjoaa tapahtuman Lanterne Rouge. Seurannan perusteella tätä osaa näyttelee Esko Laakso, joka saavutti Taivaskeron eilen aamulla, mutta kolmoskontrollista ei tätä kirjoitettaessa ole luotettavaa tietoa. Mikäli matka on edennyt entiseen malliin myös kakkoskontrollin jälkeen, niin mahdollisuus maalin ajamiseen on, mutta kovaa työtä se tulee vaatimaan.

Esko Laakson päivitys torstaina

– Mikko Vulli